ناشناس ( تحصیلات : لیسانس ، 24 ساله )

با سلام. من با شوهرم۳سال اشناییت قبلی داشتیم اومد خواستگاریم ولی خانوادم مخالف بودن تا اینکه راضی شدن و ازدواج کردیم الان۵ماهه عقد کردیم توی تحقیقات میگفتن از مواد مخدری به اسم ناس استفاده میکنه باور نمیکردم...


مشاور (احسان فدایی)

با سلام و سپاس از همراهی شما، از این که ما را امین خود دانستید کمال تشکر و قدردانی را داریم. ما قدر ارتباط با شما را می دانیم.

پرسشگر محترم!  نگرانی شما را درک می کنیم و امیدواریم بتوانید به همسرتان در ترک این ماده کمک کنید. البته باید توجه داشته باشید که او با مصرف این ماده در گام اول اعتیاد است ولی با کمک شما به مراحل بعدی پیشرفت نخواهد کرد. لطفا به او به چشم یک بیمار نگاه کنید و نگذارید این مسئله شخصیت او را در نظر شما عوض کند. افراد معتاد خصوصیات و حالات مختلفی دارند که با شناخت آنها می‌ توانیم موضع گیری بهتری در قبال آنها داشته باشیم. در ابتدا به برخی از مهمترین این حالات اشاره می کنیم :

1. تغییر حالت در اخلاق و رفتار این افراد سریع به‌وجود می‌آید.

2. کم حوصله و عصبانی هستند و علّت معتاد شدن خود را به گردن دیگران می‌اندازند.

3. معمولا حالت در خودماندگی و غمناکی دارند. چون که معتادان روابطشان با مردم اجتماع خیلی کم میشود.

4. اضطراب نیز جزء همیشگی زندگی آنها است که ناشی از عدم توانائی در تحمّل مشکلات، درگیری ها و محرومیّت ها آنها است. اما چه باید کرد؟ پیش از هر چیز به خداوند بزرگ توکل و از اهل‏بیت (ع) پیوسته بخواهید که در حل مشکل مدد و یارى کنند و سپس این نکات را رعایت نمایید:

1. همسر شما گرفتار نوعی اعتیاد شده و این جزئی از واقعیت زندگی شماست و نمی شود از آن فرار کرد.

2. از مشاوره هایی که در این زمینه وجود دارد حتماً استفاده نمایید.

3. تعامل با معتاد و تلاش برای ترک دادن او، یک دو ماراتن است و بیشتر از شدت و سرعت، نیاز به صبر و استقامت دارد.

4. ابتدا با همسرتان در این رابطه خصوصی صحبت کنید و بگویید که اطلاع دارید ولی به او کمک خواهید کرد تا کنار بگذارد. در مرحله بعدی با مشاور متخصص در تماس باشید، یک دوره اعتیاد شناسی بگذارنید. شما می توانید با شماره تماس 09628 مرکز ملی مشاوره اعتیاد با همکاری ستاد مبارزه با مواد مخدر و سازمان بهزیستی کشور تماس گرفته و از تجربیات آنها استفاده نمایید.

5. رفتارتان با او باید محترمانه و صادقانه باشد. طوری که اعتماد او را از دست ندهید.

6. سعی نمایید رابطه عاطفی را حفظ کنید و صریح و با ملایمت حرف بزنید. همواره بکوشید در برابر ناهنجارى‏هاى ذکر شده صبر، متانت و برخوردى پرمهر و عاطفه و منطقى داشته باشید. نگذارید دوران عقد شما بخاطر این مسئله تحت الشعاع قرار گیرد.

7. زمانیکه شما نسبت به همسرتان تغییر فکر دهید رفتارتان هم تغییر می کند.

8. سعی کنید اعتماد به نفس و شخصیتش را بالا ببرید و نگذارید این مسئله او را در نظر شما تحقیر کند.

9. روابط به ویژه از طرف شما نباید آزار دهنده شود. با او تهاجمی و بلند صحبت نکنید.

10. مساله را عمومی نکنید و به دیگران نگویید.

موفق و سربلند باشید.